الجمعة، 25 ديسمبر 2009

اهو اى كلام !!

السلام عليكم و رحمة الله
يارب يكون الجميع بخير..
الموضوع عبارة عن كذا حاجة عاوزة اتكلم فيهم تقريبا مالهومش علاقة ببعض ظاهريا
"لأنه صهيونى"
فاكرين شاليط؟؟
من 2006 و هما عمالين يحاولو يجيبوه
حصار غزة مرتين
اهانة لكل الفلسطينيين _اطفال و نساء و شيوخ) و قبلهم لكل المسلمين و العرب
و ده كله
عشان شاليط
مبرر ظاهرى انا عارفة مع انهم فعلا بيحافظو ع جنودهم جدا
بس هناجل الكلام فى الجزئية دى
و لاننا طبعا مش هنقدر نقول لا
فبالتالى لازم المفاوضات تُجرى عشان يرجع شاليط و بالتالى ينتهى الحصار و التجويع و التعذيب و .....
و ده قصاد ده
طيب يا قادتنا يا زعمائنا
ياناس ياللى بتقولو كرامة الانسان و حقوق الانسان
مافيش غيرة
يعنى هما عمالين يذلو فينا و يضربو و يقولو جندى
و احنا مش قادرين حتى نقول شعب يُقتل
اطفال يا ناس بتتقتل و احنا
(كان الله بالسر عليم)
هنعمل ايه
مافيش فى ايدنا حاجة الا الدعاء
ربنا ينصرهم يارب
و بعد الدعاء عادى هروح افكر تفكير تافه
هتفرج ع التليفزيون .. هفتح النت (بدون فايدة) .. هنسى
يعنى هو انا هعيش نفسى فى الهم ده ع طول
و يستمر الوضع كما هو عليه
دعاء مع معاصى
يحصل حصار
هنقاطع
و بعدين
ننسى
و نقلدهم فى كل حاجة تافهة
و بعدين حصار تانى
حسبنا الله و نعم الوكيل
المقاطعة يا جماعة اوعو تنسوها
بعد اسبوعين او 3
نسينا تانى
و هكذاااااااااااااااااا
دايرة مقفولة
كل واحد فينا بيقول مش انا
ده دور الحكومات
بامانة سؤال و كل واحد يجاوب عليه لنفسه طبعا
هل انت او انتى او انا
هل وجودنا فى الامة يخليها تستحق نصرة ربنا؟؟
الرد الطبيعى ان مش احنا بس الامة
هنفرض
افرضو ان الامة كلها متمثلة فى شخص واحد
هو انت
تستحق النصرة ولا لا؟؟
لو لا
ياريت نبدأ يا جماعة بنفسنا
"اذا أردت تغيير العالم .. فابدأ بتغيير نفسك"
طلعت ع فكرة كالعادة بره الموضوع الاساسى اللى انا عاوزة اتكلم فيه
نرجعله تانى بقى
شاليط
شاليط الكل بيحاول يرجعه كاتجاهين
سياسى بحت
و هو ان اسرائيل قادرة ع الحفاظ ع كل جندى ليها
و اتجاه انسانى و اشك ان اسرائيل تفكر بيه
بس مش بعيد
انه انسااااااااااااااااااااااااااااااااان
و لكن
ما تفكر به اسرائيل انه
انساااان صهيونى
لازم العالم كله يحترمه
ولازم العالم كله يحترم الصهيونية و كل صهيونى
نظرة سياسية برده الى حد ما
الاحترام بدأ من جواهم ليهم و عاوزين بعد كده يوصلوه للعالم كله
عندنا بقى
عادى جدا من اهم الدلائل ان المصرى انسان مصرى
انه تتهان كرامته
فى القسم .. فى الشارع .. فى مناقشات .. فى احزاب .. فى اى مكان
ده علامة اكيدة انه مصرى
المشكلة يا جماعة اننا بدانا فعلا نتعامل مع نفسنا من هذا المنطلق
اننا بلا كرامة
ممكن حد يبيع اى مبدأ عشان لقمة العيش
ممكن يبيع كرامته و يقبل يتهان
بس اهم حاجة مايعرضش نفسه ل.... (ورا الشمس)
الاول كانو بيقولو امشى جنب الحيط حاليا
متهيالى بقو بيمشو جواه
و المشكلة الاكبر
انها تقريبا بقت عقدة عندنا
يعنى مثلا
انا ضابط اللى اكبر منى فى السلطة بيعاملنى انى مش انسان و مش بيحترم كرامتى
و بالتالى انا هعمل ده مع اللى اصغر منى فى السلطة
انا دكتور فى الجامعة مثلا حاسس باضطهاد او عدم احترام ليا فى المجتمع
فهاخد حقى من الطلبة
و دول بقى عينة كبيرة جدا
و الله يا جماعة عندنا معيدين فعلا بنحس انهم بقو معيدين عشان يعملو فينا اللى عمله بعض الدكاترة المعقدين فيهم
و طبعا مش الكل
احنا نفسنا اوقات بنعمل كده مع اللى اصغر مننا سواء اطفال او حد اقل مننا فى السلطة
مابنحترمش كرامتهم
مابنعاملهمش كناس المفروض نحترم انسانيتهم و نحترم مشاعرهم ايا كان سنهم او مكانتهم
و بالتالى
متوقعين هما يطلعو ازاى؟؟؟؟؟؟؟
الموضوع كالعادة كبر و ماتكلمتش فى الحاجات اللى عاوزة اتكلم فيها
بجانب التشتت
بس انا قلت فوق
اهو اى كلاااااااااااااااااااااااااام

4 ضع بصمتك ..:

غير معرف يقول...

السلام عليكم

تحية كريمة لك هذا أولاً
أما عن ثانياً فكلامك له ما له وعليه ما عليه

أود أن أشير لنقطة هامة للغاية : دعينا نخرج خارج شرنقة نظريات المؤامرة ونبتعد قليلاً عن الإحساس بالظلم وأن الكبير دائماً يهضم حق الصغير لأن هذا السلوك غير صحيح

شموخ مسلمة يقول...

و عليكم السلام و رحمة الله

اكيد كلام حضرتك مضبوط جدا .. بس انا ماقصدش نهائيا التاكيد ع نظرية المؤامرة لانى مش مقتنعة بيها اوى..

اما بالنسبة ان الكبير بيهضم حق الصغير
لا دى مقتنعة بيها خصوصا لو الكبير او بمعنى ادق الاقوى حاليا الصهيونية

بس ده مش عيب فيهم
ده عيب فينا احنا اننا ضعفاء

و بالتالى لو هنلوم حد يبقى نلوم نفسنا و ده قصدى من الموضوع ان انا و غيرى نلوم نفسنا لوم ايجابى يحركنا للاحسن عشان نقدر نعمل حاجة حتى حجر فى بناء الامة من جديد


جزاكم الله كل خير ع التعليق

Dr Gad يقول...

بعيدا عن الموضوع لكني فوجت ان اسم التدوينه يحمل اسم مدونتي :D

شموخ مسلمة يقول...

اه تقريبا انا اخدت بالى متاخر شوية
بس مالقتش عنوان افضل من كده يعبر ع اللى كنت هقوله مقارنة بالوضع الحالى ..